Turistický vycházkový okruh Žďár n.S.

11. 7. 2022

Turistický vycházkový okruh Žďár nad Sázavou

Žďár nad Sázavou leží v kouzelné přírodní scenérii chráněné krajinné oblasti „Žďárské vrchy“, na horním toku řeky „Sázavy“. Ve městě a okolí se nachází mnoho historických památek, hlavně však unikátní poutní kostel „sv.Jana Nepomuckého“ na „Zelené hoře“, jedna z barokních skvostů věhlasného architekta Jana Blažeje Santiniho Aichela, která je zahrnuta do světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, žďárský zámek s bazilikou „Nanebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše“ a s jedinečným „Muzeem nové generace“.                                                                                                                                                Klub českých turistů odbor Žďár nad Sázavou nabízí pro širokou veřejnost a hlavně pro příznivce turistiky poznání okolí města, tzv.„Žďárský vycházkový okruh“. Ten je vyznačen místním turistickým značením – žlutým puntíkem. Na vycházkový okruh lze nastoupit v jakémkoli místě trasy a zvolit si tak různou délku vycházky, nebo lze okruh rozdělit na více částí. Celkem je ale okruh dlouhý 23km.                                                                                                                                             Popis trasy:         my okruh začneme od silnice na Hamry n.S., před mostem nad železniční tratí na Havlíčkův Brod, vlevo pěšinou podél plotu zahradního centra „Vysočina“, přes cyklostezku č.19, dolů k řece „Sázava“. Tady přes lávku a hned vpravo k čističce odpadních vod, šikmo vlevo nahoru lesní cestou, rovně přes cestu vedoucí k rybníku“Křivý“ / modrá tur.značka /, zpevněnou cestou kolem studánky „U Křiváku“, podél firmy „ŽĎAS, a.s.“ a „Radonínského“ rybníka do obce Radonín. Tady opět rovně přes silnici na Nové Veselí, přes červenou tur.značku, kolem rybníku „Černý“, alias“Vetla“, až k železniční tratí na Brno. Za tratí vlevo a hned vpravo směrem k silnici na Vatín. Asi v polovině této cesty vlevo lesem až k obchodnímu centru u benzinové pumpy na Brněnské ulici. Zde rovně přes silnici, vedoucí na Vatín, k chatové kolonii „Krejdy“. Tady vpravo kolem rekreačních chat a vlevo přes hráz „Velkého krejdského“ rybníka. Za hrází vpravo mezi „Honzovskými“ rybníky a za nimi vlevo lesními cestami, dle značení, k silnici na Jámy. Zde kousek po silnici vpravo, až do horní pravotočivé zatáčky, a odtud rovně lesní cestou a po louce, kolem posedu, k silnici Veselíčko - Jámy. Po silnici vlevo do obce Veselíčko a hned za žel.tratí, směr Nové Město n.M., mírně vlevo pěšinou přes louku k hlavní silnici na Nové M.n.M. Pak kousek vlevo podél silnice a hned vpravo přes silnici a lesní cestou rovně, přes modrou tur.značku, až k silnici na Lhotku. Zde vlevo po silnici do obce Vysoké. Tady za kapličkou vlevo a polní cestou k „Černému lesu“, k posedu, a lesní pěšinou vedle hřbitova a vpravo souběžně s „Konventským“ rybníkem, až k lávce přes „Stržský“ potok. Za lávkou vlevo podél „Konventského „rybníka a kolem zámeckých zahrad až k silnici . Zde kousek vlevo k přechodu pro chodce a za přechodem na cyklostezku č.5061 směrem k „Pilské“ nádrži. Po stezce pak a po červené tur.značce, pod hrází kolem „Tálského“mlýna, k tur.rozcestníku umístěného za hrází nádrže. Odtud vlevo po modré tur.značce, k rozcestí „U Jordánku“, vpravo ke „Starému dvoru“ a k „Mamlasovi“. Dále rovně, žlutým „Hamerským okruhem“, a hned, v lesíku, vlevo polní cestou k rybníčku „Pihoun“ a k zahrádkářské kolonii. Podél plotu pak vpravo cestou k silnici na Hamry n.S. – na místo našeho výchozího bodu.                                                                                                                                                                     Trasa nabízí nejen pěknou přírodu, výhledy, ale i méně známé zajímavosti okolí města Žďár nad Sázavou. Děkujeme za účast a prosíme jen o dodržování všech pravidel chování v přírodě, vč. pravidel pro chráněnou krajinnou oblast. Dále je nutné dodržovat bezpečnostní pravidla při pohybu po silnice a při přecházení.                                              Za KČT odbor Žďár nad Sázavou a na počest tvůrcům okruhu Oldovi Růžičkovi a Václavu Škábovi, alias „Starému bobrovi“, připravil Josef Miluška, předseda odboru.