Okolím ZR - 40km

27. 11. 2015

Trasa je určena pro běžné cykloturisty, je středně těžká s mírným převýšením.
Zahájení výletu od budovy ČD - nádraží na náměstí, odtud po červené tur.značce až k mostku /červená po něm uhýbá vpravo/, tady pěšinkou rovně úvozem „Klafar“, mezi zástavbou a poli, až k lesíku, kde se nachází jeden z výtvorů výtvarníka p.Olšiaka „Mamlas“. Odtud doprava po modré, kolem „Starého Dvoru“, až k hrázi rybníku „Pilák“. Dále v pravo přes hráz a hned vlevo po cyklostezce k nedaleké symbolické hranici Čechy-Morava, kterou zde představují sochy Lva a Orlice. Odtud dále po cyklostezce, kolem „Piláku“, až do obce Polnička. Tady už se napojit na červenou a po ní, kolem známého tur.centra „Vagón“, až na hráz rybníku „Velké Dářko“/ největší rybník Českomoravské vrchoviny/. Přejít dále po hrázi a tu se nachází další skulptura „Rozcestník Dařbucha“. Pokračovat dále po červené, silničkou nahoru, do obce Škrdlovice. V obci červenou opustit a stále rovně asi po 300m, u restaurace „U hrocha“, dovádějí v bazénu „Hroši“. Odtud se vrátit zpět na červenou a vpravo po silnici, přes celé Škrdlovice, až k hlavní silnici a po ní vpravo k první odbočce vlevo, zpět k rybníku „Velké Dářko“. U rybníku vlevo po vyšlapané stezce podél vody, která ústí opět na hrázi u „Rozcestníka“. Odtud vpravo po hrázi a dále po žluté až do obce Račín, kde u rybníku kraluje „Rak“/průběžně asi 20km/. Dále stále po žluté přes vrch „Vápenice“. Na rozcestníku odbočit vlevo po zelené k dalšímu rozcestníku „Pod Adamovým kopcem“, doprava po modré k jezírku „Vápenice“ a hned doprava po žluté, která vede na „Peperk“/skalnatý vrch 675mnm/. Z kopce potom na „Konec světa - pomezí Čechy – Morava, které poctivě střeží postava vojáka. Opustit se dá toto místo po červené tur.značce, která vede kolem vodního hamru /rekonstruováno-otevřena expozice / na přírodní útvar „Rozštípená skála“ a k další skulptuře „Mamutovi“. Lokalita „Rozštípené skály“je velice zajímavá, je zde i možnost osvěžit se z vlastních zásob u ohniště.
Potom dále po žluté a po asi 500m vlevo po náspu staré železniční trati /téměř stále přímo přes 1km/ až silnici, křížem přes ni a stále přímo kolem výběhu jezdeckých koní, který patří ke místnímu statku /možnost občerstvení/. Zde, u silnice, se nachází napůl zapadlý„Kůň“, který jakoby Šemíkovi z oka vypadl. No a výlet je téměř u konce, jen ještě vlevo podél hlavní silnice do obce Hamry n.Sáz., vlevo a hned doprava mezi domy/proti aut.zastávce/, což vede k další silnici a odtud je již vidět další z Olšiakových příšerek „ Hamroň“. Od této roztomilé obludy po červené až do středu města, kde těsně před náměstím, v ulici Veselská, lze narazit ještě na hlavu Chaplina a osamělou tlapu nějaké příšery.
Po celé trase je možnost občerstvení v restauracích a hospůdkách - např.- Na stezce, na Piláku, v Polničce, na Vagóně, na Novém Mlýně, na Velkém Dářku, ve Škrdlovicích, na Račíně, v Najdeku, v Hamrech n.S. a ve Žďáře n.S. nepočítaně, vč.Orlovny. Přejeme šťastnou cestu a pěkné zážitky z krás okolí Žďáru n.S. i z Olšiakových výtvorů.
P.S.- trasu lze samozřejmě upravit dle vlastního zájmu, nebo volit své cesty a cestičky.